جوانان و محبت اهل بیت (ع)

۞جوانان دارالولایه سیستان۞

ولایة علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی

درباره ما


این وبلاگ فقط بخاطربرجاماندن نام دارالولایه سیستان درذهن شماعزیزان است.سیستان راازاین روی دارالولایه نام گذاری کرده اندکه درزمان معاویه لعنت الله دستور دادتامولایمان امام علی (ع)برروی منابرسبع لعن کنندولی مردومانی عاشق اهلبیت (ع) ازخطه سیستان این ننگ بزرگ راقبول نکردنندکه داستان درازدارد

نویسندگان

موضوعات مطالب

پیوندهای روزانه

لینک های ویژه

دیگر امکانات


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 446
بازدید کل : 616727
تعداد مطالب : 433
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1



به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

لینک دوستان وبگاه


 تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جوانان دارالولایه سیستان و آدرس h.alamdar.z.LXB.ir لینک نمایید..یاعلی





آرشیو مطالب

برچسب‌ها

طراح قالب

ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
یا صاحب الزمان (عج) السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) یا مهدی ادرکنی ...

 

3 . یادآوری عنایت ویژه اهل بیت (ع) به شیعه

یکی از شیوه های جذب جوانان به اهل بیت (ع)، بیان عنایت های ویژه آنان به شیعیان است. زیرا جوانان به طور فطری دوست دارند که مورد توجه و عنایت همگان، به ویژه بزرگان قرار گیرند. بر این اساس، اگر جوانان بدانند که اهلبیت (ع) آنان را شاخ و برگ درختی می دانند که به خودشان مربوط می شود و در دنیا گرفتاری هاشان را حل کرده و در آخرت از آنان شفاعت می کنند، دل باخته اهل بیت می گردند. در این زمینه احادیث فراوانی وجود دارد که به دو نمونه اشاره می گردد:

امام صادق در ذیل آیه: «انّ الینا ایابهم ثمّ انّ علینا حسابهم» فرمود: چون روز قیامت فرا رسد، خداوند حساب رسی شیعیان را بر عهده ما می گذارد.(9)

روزی امام صادق (ع) گروهی از شیعیان را در مسجد دید، به آنان نزدیک شد، سلام کرد و فرمود: به خدا قسم، روح و بوی شما را دوست دارم... شما یاران دین خدایید، شما پیش تازان به سوی بهشتید و ما بهشت را برای شما تضمین کرده ایم.(10)

4 . بیان جای گاه اهل بیت (ع)

باید به جوانان آموخت که اهل بیت (ع) واسطه فیض الهی بوده و ولی نعمت های ما هستند.(11) آن بزرگواران در ایجاد تمدن اسلامی، هویت سازی و هدایت ما نقش بنیادی داشته و دارند. تمام مسائل عقیدتی، سیاسی، فقهی و عرفانی ما ریشه در آموزه های اهل بیت (ع) دارد و آنان در حوزه های مختلف علمی، اخلاقی و اجتماعی، قهرمان و اسطوره بودند. ابعاد شخصیت آنها به گونه ای بود که دوست و دشمن را به احترام و اکرام وا می داشت. ذکر چند نمونه در این جا، شایسته است:

عایشه می گوید: ابوبکر را دیدم که بسیار به چهره علی (ع) نگاه می کند. گفتم: ای پدر! زیاد به چهره علی نگاه می کنی، علت چیست؟ گفت: دخترم، از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود: نظر کردن بر چهره علی، عبادت است.(12)

عمر بن خطاب گفت: «زنان عاجزند فرزندی مثل علی بن ابی طالب به دنیا آورند.»(13)

عطا می گوید: از عایشه درباره علی (ع) سؤال کردم، پاسخ داد: او بهترین انسان است و در این مطلب شک نمی کند مگر کافر.(14)

اگر جای گاه اهل بیت (ع) در قالب تدوین کتاب، تهیه سریال ها و برگزاری همایش و نظایر آن شناسانده شود، جوانان مجذوب اهل بیت (ع) می شوند. امام رضا (ع) فرمود: «اگر مردم خوبی های حرف ها و تعالیم ما را بشناسند، از ما پیروی می کنند.»(15)

5 . بیان فضیلت دوستی اهل بیت (ع)

گرچه بیان جای گاه اهل بیت (ع) در ایجاد محبت آنان نقش مهمی دارد، ولی بیان فضیلت محبت اهل بیت، تأثیر آن را چند برابر می کند. روایات اسلامی همگان را به دوستی اهل بیت (ع) دعوت کرده و حتی آن را حق آنان دانسته است. امام علی (ع) فرمود: «علیکم بحب آل نبیّکم فانّه حق اللّه علیکم؛(16) بر شما باد محبت دودمان پیامبرتان، چرا که آن، حق خدا بر شما می باشد.»

احادیث فراوانی درباره فضیلت اهل بیت (ع) وارد شده است.(17) پیامبر (ص) فرمود: هر کس با محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است، آمرزیده می شود، با توبه و ایمان کامل می میرد، فرشته مرگ او را به بهشت مژده می دهد و قبرش زیارت گاه رحمت الهی می شود... .(18)

در روایاتی دیگر، مودّت و ولایت اهل بیت (ع) یک «فرض الهی» و ملاک قبولی اعمال و عبادت به حساب آمده است.

تولّای شما فرض خدایی است

قبول و ردّ آن مرز جدایی است

هر آن کس را که در دین رسول است

ولایت، مُهر و امضای قبول است

دیانت بی شما کامل نگردد

به جز با عشقتان دل، دل نگردد

 

اهل سنت نیز به محبت اهل بیت (ع) تأکید کرده اند. در شعر شافعی آمده است: ای خاندان پیامبر! حبّ شما فریضه ای است که خداوند در قرآن آورده است، برای شما همین افتخار بزرگ بس که هر کس (در نماز) بر شما صلوات نفرستد، نمازش درست نیست.(19)

استاد شهید مطهری (ره) معتقد است: از بزرگ ترین امتیاز شیعه بر سایر مذاهب این است که پایه و زیربنای اصلی آن، محبت است. از زمان شخص بنی آدم (ص) که این مذهب پایه گذاری شده، زمزمه محبت و دوستی بوده است. آن جا که در سخن رسول اکرم (ص) جمله: «علی و شیعته هم الفائزون» را می شنویم، گروهی را در گرد علی (ع) می بینیم که شیفته و مجذوب اویند، از این رو تشیع، مذهب عشق و شیفتگی است و تولّای آن حضرت، مکتب عشق و محبت است.(20)

ابن سکّیت اهوازی، از عالمان برجسته و از شاگردان مخصوص امام جواد و امام هادی (ع) است. متوکّل عباسی وی را برای معلمی دو فرزند خود (المعتزّ و المؤیّد) انتخاب کرد. او ناگزیر مدتی فرزندان متوکّل را درس داد. روزی مجلس با شکوهی از طرف متوکّل تشکیل شد و شخصیت های علمی و ادبی در آن شرکت کردند. متوکّل می دانست که ابن سکّیت از محبان و شیعیان اهل بیت (ع) است. در آن مجلس و در حضور همگان از ابن سکّیت پرسید: این دو پسرم (المعتزّ و المؤیّد) را بیشتر دوست داری یا حسن و حسین را؟! ابن سکّیت در تنگنای سختی قرار گرفت، زیرا می دانست که متوکّل و جلّادان وی بی رحم ترین انسان ها هستند؛ در عین حال با کمال صراحت جواب داد: به خدا قسم، قنبر - غلام علی (ع) - از تو و پسران تو بهتر است. متوکّل از این پاسخ آن چنان خشمگین شد که به غلامان دستور داد زبانش را از پشت سرش بیرون بکشند.(21)

 

6 . تشکّل های مذهبی

برنامه های خود جوش جوانان که به صورت گروهی انجام می گیرد؛ مانند: چراغانی و آذین بندی معابر در نیمه شعبان، تشکیل و راه انداختن دسته عزاداری، برپایی جشن و سرور در ایام میلاد ائمه (ع) و...، همه گره زننده قلب جوانان با محبت اهل بیت (ع) است، زیرا آنان زمینه های روحی خوبی دارند که باید از آن به درستی بهره گرفت. می توان در محله های مختلف با کمک و مسئولیت خود جوانان هیئت هایی تشکیل داد و از این طریق در ایجاد محبتاهل بیت (ع) کمک کرد.

لازم است در این جا به نکته ای مهم اشاره کنیم و آن این که بعضی افراد به پندار این که از اهل بیت (ع) تمجید می نمایند، ناخودآگاه آنان را از الگو بودن خارج می کنند و موجب می گردند جوانان احساس کنند به هیچ وجه نمی توانند از سیره و روش زندگی آنان بهره مند شوند؛ از این رو آنان را الگوی خود قرار نمی دهند.

در آموزه های اسلامی، مسلمانان از مبالغه گرایی نهی گردیده اند و به آنها سفارش شده است اهل بیت (ع) را آن گونه که هستند معرفی نمایند. پیامبر اسلام (ص) فرمود: «مرا بیش از حقم بالا نبرید، زیرا خداوند قبل از این که مرا پیامبر قرار دهد، عبد خود خود قرار داده است».(22) امام صادق (ع) فرمود: مردی نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: سلام بر تو ای پروردگار من! حضرت به او عتاب کرد: خدا تو را لعنت کند! خدای تو اللّه است».(23) پیامبر (ص) به علی (ع) فرمود: «امت من درباره تو سه گروه خواهد شد: گروهی شیعیان و پیروان تو خواهند بود؛ اینان مؤمنان واقعی اند. گروهی دشمن تو خواهند بود و گروهی درباره تو غلوّ خواهند کرد؛ ای علی! شیعیان تو در بهشت خواهند بود و دشمنان و غلوّ کنندگانِ درباره تو، در آتش.»(24)

برخی در محبت ورزی به اهل بیت (ع) و معرفی آنان تفریط نموده اند و محبت آنها را با دیگران برابر دانسته اند. این افراد عقیده دارند که اهل بیت (ع) متعلق به زمان خودشان بوده اند و نمی توانند الگوهای موفقی برای انسان ها در همه عصرها باشند.

افراط و تفریط در معرفی اهل بیت و اظهار محبت به آنان، از آسیب های جدّی است که باید با آن مبارزه کرد. بهترین شیوه اظهار محبت به اهل بیت و معرفی آنان، رعایت اعتدال است. امام علی (ع) فرمود: «به زودی دو گروه نسبت به من هلاک می گردند: دوستی که افراط کند و به غیر حق کشانده شود و دشمنی که در کینه توزی با من زیاده روی کرده و به راه باطل در آید.»(25)

8 . زیارت و توسل به اهل بیت (ع)

حضور جوانان در اماکن مذهبی و زیارت اهل بیت (ع) سبب می شود که بیشتر با جای گاه آنان آشنا شوند و زمینه عمق بخشیدن به مودّت اهل بیت (ع) فراهم گردد. از سوی دیگر، توسل به اهل بیت و خواندن زیارت نامه های آنها موجب می شود که جوانان دل باخته آن بزرگواران گردند، زیرا در این زیارت نامه ها ابعاد زندگی و تعلیمات اهل بیت(ع) بیان گردیده است.

9 . شبهه زدایی

جوانان در عرصه های مختلف عقیدتی، سیاسی و فرهنگی... آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند، زیرا تجربه کافی و قدرت تحلیل درست مسائل را ندارند و به همین دلیل تحت تأثیر تبلیغات و شبهه سازی های معاندان قرار می گیرند. ناپختگی جوانان از یک سو و سیاست های سودجویانه دشمنان از سوی دیگر موجب می شود که آنان در تشخیص حق و باطل و انتخاب مسیر صحیح دچار مشکل شوند.

امروزه دشمنان اسلام و اهل بیت (ع) با بهره گیری از همه اهرم ها از جمله: فیلم، کتاب، سینما و... در صدد تضعیف باورهای دینی و جدایی جوانان از اهل بیت (ع) بر آمده اند. بر این اساس، یکی از شیوه های موفق در ایجاد محبتاهل بیت (ع)، شبهه شناسی و شبهه زدایی است. البته شبهه زدایی باید به گونه ای نظام یافته صورت گیرد. حوزه های علمیه، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مسئولان نظام و... در این زمینه وظایف سنگینی دارند. تغذیه فرهنگی و شناساندن درست اهل بیت (ع)، جوانان را از آسیب ها و شبیخون فرهنگی دشمن حفظ می کند.

محورهای پژوهش:

لطفاً فقط یکی از محورهای زیر را انتخاب کرده و درباره آن مقاله بنویسید.

1 . اهمیت و جای گاه محبت اهل بیت (ع) از نظر آیات و روایات.

2 . اهمیت محبت اهل بیت از منظر اندیشمندان اهل سنت.

3 . وظایف جوانان، خانواده و نهادهای مسئول در ایجاد محبت اهل بیت (ع).

4 . نقش ابزارهای هنری از جمله: شعر، نقاشی، فیلم، سینما و... در ایجاد محبت اهل بیت (ع).

5 . نقش زیارت و توسل در ایجاد محبت اهل بیت (ع).

6 . عوامل و زمینه های ایجاد محبت اهل بیت (ع).

7 . آثار و فواید محبت اهل بیت (ع).

8 . شیوه ها و ابزار ایجاد محبت اهل بیت (ع).

9 . موانع و آفات ایجاد محبت اهل بیت (ع).

منابع پژوهش:

1 . ترجمه تفسیر المیزان، ج 17 - 18، ذیل آیه 23 سوره شوری.

2 . تفسیر نمونه، ج 20، ذیل آیه 23 سوره شوری.

3 . مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی (ع).

4 . مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام.

5 . مصطفی دلشاد تهرانی، ماه مهرپرور، از ص 421 - 446.

6 . جواد محدّثی، عشق برتر.

7 . حسین مظاهری، جهاد با نفس، ج 2، از ص 119 - 138.

8 . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 27، از ص 51 - 254.

9 . حبیب الله طاهری، درس هایی از اخلاق اسلامی، از ص 151 - 156.

10 . مرتضی مطهری، ولاءها و ولایت ها.

11 . محمد محمدی ری شهری، اهل بیت (ع) در قرآن و حدیث، ج 1 و 2.

پی نوشت ها:

1) شوری (42) آیه 23.

2) بحارالانوار، ج 22، ص 315.

3) احتجاج طبرسی، ج 1، ص 198.

4) احزاب (33) آیه 21.

5) احقاق الحق، ج 5، ص 42.

6) علامه بحرانی، العوالم، ج 11، ص 552.

7) همان.

8) علامه امینی، الغدیر، ج 2، ص 361.

9) بحارالانوار، ج 7، ص 203.

10) همان، ج 2، ص 206.

11) مفاتیح الجنان، زیارت جامعه.

12) ینابیع المودة، ص 277.

13) همان، ص 448.

14) تاریخ دمشق، ج 2، ص 162.

15) بحارالانوار، ج 2، ص 31.

16) غررالحکم و دررالکلم، حدیث 6169.

17) ینابیع المودة، ج 1، ص 78.

18) جواد محدّثی، برگ و بار، ص 59.

19) اقتباس از: جواد محدّثی، عشق برتر، ص 13 - 12.

20) برداشت از: جاذبه و دافعه علی (ع)، ص 38 - 35.

21) همان، ص 24.

22) میزان الحکمه، ح 15248.

23) همان، ح 15252.

24) همان، ح 15266.

25) محمد دشتی، ترجمه نهج البلاغه، ص 248 - 240


به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در یک شنبه 22 بهمن 1391 |
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )