معرفی: سراج الدین سگزی

۞جوانان دارالولایه سیستان۞

ولایة علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی

درباره ما


این وبلاگ فقط بخاطربرجاماندن نام دارالولایه سیستان درذهن شماعزیزان است.سیستان راازاین روی دارالولایه نام گذاری کرده اندکه درزمان معاویه لعنت الله دستور دادتامولایمان امام علی (ع)برروی منابرسبع لعن کنندولی مردومانی عاشق اهلبیت (ع) ازخطه سیستان این ننگ بزرگ راقبول نکردنندکه داستان درازدارد

نویسندگان

موضوعات مطالب

پیوندهای روزانه

لینک های ویژه

دیگر امکانات


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 429
بازدید کل : 616710
تعداد مطالب : 433
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1



به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

لینک دوستان وبگاه


 تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جوانان دارالولایه سیستان و آدرس h.alamdar.z.LXB.ir لینک نمایید..یاعلی





آرشیو مطالب

برچسب‌ها

طراح قالب

ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
یا صاحب الزمان (عج) السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) یا مهدی ادرکنی ...

 

خلاصه : سيد سراج الدين سگزي متخلص به سراجي و مشهور به سيد سراجي ازشاعران تواني قرن هفتم هجري قمري بوده است . وي در بسياري علوم به ويژه رياضيات و نجوم تسلط داشته است. اما به عنوان شاعري ماهر در رديف ها و قواني مشكل و قصيده سرايي مدح در دربارهاي ملوك محلي مكران، آل كرت و مماليك دهلي مشغول به شاعري بوده است.
گروه : مشاهير ملي
رشته : اديان خارجي
گرايش : شاعري
والدين و انساب : انتساب سيد سراج الدين به خاندان پيامبر از شعر اوپيداست. ظاهرا وي سيد حسيني نسب بوده است.
اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : اصل سراج الدين سگزي از كج و مكران است اما بعضي به اشتباه مي گويند كه از بلخ است ليكن در مكران ساكن و متاهل بوده است .جمعي او را نيشابوري مي دانند و محل تولدش را از قريه سگز آباد نيشابور مي گويند اما اين نادرست است.
تحصيلات رسمي و حرفه اي : سيد سراج الدين سگزي در خراسان تحصيل نموده و در همانجا نشو و نما يافته است و در بعضي علوم رياضي و قوفي تمام داشته است و چنانكه از اشعار او هويداست وي در ادب فارسي و عربي و در علوم ديگري از قبيل حكمت و نجوم و برخي ديگر از دانشها دست داشته است . و قاعدتا هم بايد اين دانشها را در خراسان فرا گرفته باشد.
خاطرات و وقايع تحصيل : سراج الدين سگزي سالها متمادي زندگاني را در مكران و در جوار طيف كوچ و (الف و جو قفصص) گذرانيده و به مدح امرا و رجال آن سامان اختصاص داشته است.
فعاليتهاي ضمن تحصيل : سيد سراج الدين سگزي در حين تحصيل براي گذراندن زندگي به فكر يافتن ممد وحاني افتاد تا با مدح آنان از طريق شاعري روزگار بوده اند.
وقايع ميانسالي : سيد سراج الدين سگزي در دربارهاي ملك فخرالدين آل كرت ، ابوالخطاب خسرو شاه بن حسن پادشاه مكران و فرزندانش معز الدين سنجر شاه و تاج الدين ابوالمكارم و قطب الدين سلطان شاه ، ناصر الدين محمد كه همگي از پادشاهان نيمروز (ال خلف) بوده اند به شاعري و مدح مشغول بوده است. وي همچنين نظام الدين محمد الجنيدي و پرسش نظام الملك قوام الدين جنيدي را مدح گفته است . اين دو تن وزراي سلاطين مملوك خود بوده اند كه در زمان شمس الدين التتمش (متوفي در 633ه.ق) حيات داشته اند. سگزي در زمان سلطنت ملك فخرالدين كرت حاكم خراسان از هرات به جانبه هند و سند مهاجرت يا دست كم سفري كوتاه كرد. پس از التتمش وي ناصرالدين محمود شاه (644-664ه.ق) و غياث الدين بلبان سلطانهاي مملوك دهلي را نيز مدح گفته است.
زمان و علت فوت : گفته اند كه سيد سراج الدين سگزي در سال742ه.ق به سبب سود قصدي كه در دهلي كشته شد. اما نظر صميم تر آن است كه وي در مكران تا پايان عمر زيسته است.
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سيد سراج الدين سگزي شاعر دربار ملوك كفچ و مكران و مماليك دهلي بود. همچنين مدتي 20سال منصب وزارت شهر دهلي را در زمان سلطان محمد تفلق شاه (752-725ه.ق ) بر عهده داشت.
ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : سفر در خاك هندوستان و ايالت سند از امور مورد علاقه سيد سراج الدين سراجي سگزي بوده است.
همفکران فرد : سراجي سگزي همانند محمد عوفي در دربار سلطان شمس الدين التتمش متوفي در 633ه.ق سلطان مملوك دهلي به مداحي مشغول بوده است.
آرا و گرايشهاي خاص : سراجي سگزي شاعري قصيده سرا و مداح بود قسمتي از قصايد وي همراه با التزامات دشوار به صورت مبالغه آميز يست مثلا او در قصايد خود گاه چشم دوري، موي و مر، سرو پاي ، زر و مرواريد و اركان اربعه آب و باد و خاك و آتش را در هر بيت الترزام كرده و در رديفهاي بسيار سخت اسمي وفعلي و جله اي را متعهد شده و از عهده همه آنها بر آمده است . به همين سبب است كه او را مصارع الشعرا گفته اند وي گوينده اي مبتكر و پيرو شيوده خراساني بود.
چگونگي عرضه آثار : سراج الدين سگزي يكي از قصيده هاي خو درا درسال609به سلطان نصره الدين ابوالخطاب خسرو مكران ازملوك نيمروز سروده و تقديم كرده است.

 

چکیده

متخلص به سراجی،ازقصیده سرایان وشاعران نامدارسیستانی است که درنیمه اول قرن هفتم هجری قمری می زیسته است.دکترذبیح ا...صفاضمن تحلیلی ازشعرسراج،درشرح احوال وی چنین می گوید:سراجی سگزی شاعری قصیده سراومداح بود.ازاشعاراوپیداست که وی سیستانی بوده وبه جهت توانمندی زیادش دربکارگیری ردیف های اسمی،فعلی وجمله ای،مصارع الشعرانامیده شده است.

آتشی دارم به دل،ازآن دولعل آبدار   

بادتازلفش پریشان کرد،گفتم خاکسار

خاک ره گل می شود،ازآن آب چشمم تاچرا  

آتش اندرمن زد و رفت،ازبرمن بادوار


به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده زریافتی در سه شنبه 26 فروردين 1393 |
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )